Hier staan onze kindcentra voor!
Samen zichtbaar sterker!

Hieronder vindt u in een paar steekwoorden waar onze kindcentra voor staan. Voor alle kindcentra geldt als vertrekpunt de organisatievisie ‘Oog voor iedereen’ en onze open christelijke identiteit, waarbij we respectvol omgaan met elkaars cultuur en achtergrond. Voor meer informatie verwijzen we graag naar de websites van de betreffende kindcentra (zie Locaties – CKC Drenthe voor een overzicht). 

De Boei in Assen is een school voor speciaal basisonderwijs waar het ontwikkelen van zelfvertrouwen bij kinderen in een zorgzame sfeer voorop staat. De school biedt een basis van rust, vaste afspraken, structuur en regelmaat, die leren en ontwikkelen mogelijk maakt. “Elke dag is een nieuwe dag waarin we samen leren en werken aan jouw talent en toekomst”.

Op kindcentrum de Borg in Assen geloven we dat veiligheid, verantwoordelijkheid en verbinding essentieel zijn voor optimale ontwikkeling. Met vakmanschap als fundament creëren we een betrouwbare en inspirerende omgeving waar kinderen zich geborgen voelen, verantwoordelijkheid nemen en waar verbinding met anderen wordt gestimuleerd.

De Kloostertuin in Assen staat, met een afdeling voor jenaplanonderwijs en een afdeling voor hoogbegaafdenonderwijs, garant voor talentontwikkeling. In dit kindcentrum is ieder kind uniek en bieden wij het de gelegenheid om samen met anderen de wereld met hoofd, hart en handen te ontdekken. Bij Kindcentrum De Kloostertuin komen talenten tot ontwikkeling. 

Het Kompas in Assen is naar buiten gericht in de wijk en onderscheidend in het respect voor verschillende culturen. Wij geven ieder kind een goede basis. Deze basis geeft richting voor hun verdere schoolloopbaan, maar ook richting voor hun leven. Wij willen met ons onderwijs de kinderen de weg wijzen naar de/hun toekomst. Het Kompas: méér dan richtinggevend! 

Het Krijt in Assen is een kindcentrum met uitstekend en eigentijds onderwijs. Vier speerpunten vormen de basis van het aanbod:We zijn allemaal verschillend, samen zijn we compleet, gewoon goed onderwijs, dat is onze basis, ik sta wijs in de wereld en ik leer van top tot teen.’

Het team van De Lichtbaak in Assen begeleidt de kinderen om toekomstgerichte vaardigheden, moed en vertrouwen te vinden en te gebruiken om de toekomst te ontmoeten en mede vorm te geven. Daarbij vormen drie factoren; autonomie, competentie en verbondenheid/relatie de basis om tot leren te komen vanuit intrinsieke motivatie.

Het Octaaf in Assen is een levendig, leerrijk kindcentrum, waar kinderen met plezier leren en spelen. Wij staan voor persoonlijke aandacht en zorg voor elk kind. Een veilige krachtige leeromgeving en een goed pedagogisch klimaat vinden wij voorwaarden voor een goede ontwikkeling. Op het Octaaf geven we onderwijs vanuit de principes van Meervoudige Intelligentie. We werken groepsdoorbroken in thema’s aan de kerndoelen, waarbij kinderen alle ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen. 

De Regenboog in Assen werkt vanuit de moderne jenaplanvisie van samenwerken, vieringen, werken in de kring, presenteren van eigen werk, samen spelen, goede resultaten op leervakken en werken aan eigen ontwikkeling. Ondernemerschap, sociale veiligheid en creativiteit staan hoog in het vaandel. Wij dagen de kinderen uit om zich te ontwikkelen en het maximale uit zichzelf te halen, wat terug te zien is in hun resultaten en hun welbevinden. 

De Scharmhof in Assen staat voor een stevige basis. Ons kindcentrum kenmerkt zich door rust, structuur, duidelijke normen en waarden en klassikaal onderwijs met zelfstandige werkmomenten. Binnen het kindcentrum wordt samengewerkt aan een positief pedagogisch klimaat, waar kinderen zich volop kunnen ontwikkelen. Samen werken aan een betekenisvolle stevige basis! 

De Borgh in Borger heeft een open oog en oor om er te zijn voor de kinderen. Zo kunnen de kinderen in een veilige en plezierige sfeer naar vermogen presteren. Daarbij zijn de ontmoeting, het samenwerken en de uitdaging belangrijke elementen. Het team van De Borgh ondersteunt en stimuleert de kinderen om zich te ontwikkelen en hun plek in de maatschappij te vinden.

Kindcentrum Drijber is groot in kleine dingen. De school heeft een rustige groene ligging en is kleinschalig en betrokken. Jong en oud werken en spelen samen en er is aandacht en respect voor elkaar. Techniek en muziek nemen een belangrijke plaats in ons aanbod in. Vanuit de kleinschaligheid willen wij een vooruitstrevende school zijn met goede leerprestaties en moderne onderwijsmiddelen.

De Beatrix in Beilen is een kleinschalige, christelijke school met geïntegreerde kinderopvang waar geborgenheid en laagdrempeligheid belangrijk zijn: bij ons ben je welkom! Ons onderwijs en onze opvang is gericht op de ontwikkeling van kinderen en personeel. We trekken hierin samen op: kind, ouders en team:  we leren samen en met elkaar! Naast kennis, leren we kinderen vaardigheden. Vaardigheden om zichzelf te uiten en te ontwikkelen als mensen, vaardigheden om samen te werken en te creëren. We maken daarbij verschil in aanbod, aanpak, benadering en verwerking, want niemand is hetzelfde en leert op dezelfde manier: bij ons mag je jezelf zijn!

Op De Eshorst in Beilen leer je vliegen! Wij willen een kindcentrum zijn met een kwalitatief goed aanbod, waarbij kinderen gezien worden door een betrokken en bevlogen team.  Vanuit onze daltonvisie stimuleren wij alle kinderen om zonder vrees de wereld in te gaan. We vinden het belangrijk dat kinderen zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces en leven. Dit bereiken wij door de uitgangspunten zelfstandigheid, samenwerken, vrijheid en verantwoordelijkheid, reflectie en effectiviteit centraal te stellen.

Op De Wingerd in Bovensmilde werken de leerlingen met plezier en kunnen zij zich ontwikkelen tot zelfbewuste, sociaal vaardige en verantwoordelijke mensen, met een positief zelfbeeld. Wij stimuleren de ontwikkeling van sociaal gedrag door de leerlingen veel te laten samenwerken, ook tussen de verschillende leeftijdsgroepen. De leerlingen zijn mede verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De daltonprincipes zijn leidend voor het onderwijs. De kinderen krijgen de vrijheid en verantwoordelijkheid om, binnen grenzen, samen te werken in een veilige leeromgeving.

Op De Rietzanger in Eelderwolde krijgen kinderen de ruimte om hun eigen geluid te laten horen en zijn of haar talenten verder te ontwikkelen. Een veilig leer-en werkklimaat zien wij als de basis voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij geven hen vertrouwen, zijn betrokken, bieden structuur, doen een beroep op hun zelfstandigheid en hebben plezier. Wij denken in mogelijkheden en houden rekening met verschillen. Kinderen tot bloei laten komen kunnen we alleen samen. Wij hechten daarom grote waarde aan de driehoek school-leerling-ouders.

’t Kompas in Gasselternijveen vindt persoonlijke aandacht een belangrijk uitgangspunt. We investeren in de relatie met ouders, omdat we vinden dat we een gezamenlijke opvoedkundige taak hebben. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en hun omgeving. Onze focus ligt op kwaliteit, veiligheid, zorg en aandacht. Onze missie maken we waar: betrokken, betrouwbaar, bekwaam!

De Marke in Gieten staat voor modern onderwijs vanuit een christelijke levensvisie, waar het daltonconcept aangevuld wordt met een effectieve gepersonaliseerde aanpak. Dit levert een krachtige combinatie op, waarbij kinderen op hun eigen manier hun talenten ontplooien en vaardigheden leren voor de toekomst. Bovendien geven we de kinderen verantwoordelijkheid en vertrouwen om zelfstandig keuzes te maken. Ze leren ook samenwerken en reflecteren. Ons kindcentrum staat voor: ‘ervaren, groeien en doen in een veilig klimaat, waarin je leert te leren om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen, intrinsiek waar het kan, begeleid waar het moet, samen en alleen’. 

De Vaart in Hoogersmilde geeft invulling aan het stimuleren van creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Op De Vaart vinden we een goed contact met kinderen en ouders belangrijk. We kijken naar elkaar om, hebben respect voor elkaar en helpen elkaar daar waar nodig.  In ons kindcentrum krijgt ieder kind de ruimte om te ontdekken en te worden wie hij/zij is. De Vaart kiest koers op de volgende manier:  ‘samen vol vertrouwen’, ‘leren voor het leven’ en ‘veilig vooruit’.

De Klister in Nieuw-Buinen laat kinderen zich ontwikkelen in geborgenheid en in een goede sfeer, met al hun veelkleurige talenten. Daarbij zijn de ontmoeting, het samenwerken en de uitdaging belangrijke elementen. Het team van De Klister wil de kinderen ondersteunen en stimuleren om hun plek in de maatschappij te vinden. Onze kernwaarden zijn: inspireren, vertrouwen, bekwaamheid en veiligheid. 

School 59 in Nieuw-Buinen is een plek waar kinderen zich veilig voelen en waar in een plezierige en open sfeer met elkaar wordt gewerkt. Respect en verantwoordelijkheid voor elkaar en de wereld om ons heen vormen sleutelbegrippen. We streven ernaar om elk kind een veilige en liefdevolle omgeving te bieden, waarin het gestimuleerd wordt zichzelf te ontplooien en waarin het onbekommerd zijn of haar plaats te midden van andere kinderen in kan nemen. We werken vanuit de mogelijkheden van het kind en leren kinderen dat een mens er ook moet zijn voor een ander, dichtbij en veraf. Kinderen leren de maatschappij en medemens open tegemoet te treden, zonder de last van vooroordelen, maar op basis van respect en acceptatie.

Op Kindcentrum Papenvoort, onze school voor Oekraïense kinderen, zijn de kernwoorden: veiligheid bieden door rust en structuur, goed onderwijs in Nederlands, burgerschap en sociaal-emotioneel leren, sport en cultuur  en traumasensitief lesgeven. Hier voelen de kinderen zich gezien, gehoord, geliefd, begrepen en ontwikkelen zij zich op zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.  Kindcentrum Papenvoort is een veilige en professionele leergemeenschap voor ouders, kinderen en medewerkers.

De Menso Altingschool in Paterswolde heeft als kernwaarden samen, veilig, talent ontwikkelen mét plezier. De Menso Altingschool is een kindcentrum waar we samen voor een veilige sfeer zorgen, waar kinderen zichzelf ontwikkelen. Op de Menso Altingschool beschouwen we elk kind als een uniek persoon met allerlei mogelijkheden. Op een uitdagende en ondersteunende manier willen we de kinderen helpen ontwikkelen en ze voorbereiden op hun plek in de maatschappij.

Op De Schutkampen in Smilde leggen de christelijke normen en waarden de basis voor een leven lang leren! Daarbij zijn de volgende kernwaarden het uitgangspunt: Naoberschap “Wij vieren het leven, samen met jou!”, Kwaliteit “Goed onderwijs en goede opvang, in een rijke leeromgeving” en Betrokkenheid & verantwoordelijkheid “We gaan voor ontwikkeling in samenhang”. 

De Wegwijzer in 2e Exloermond kenmerkt zich door sterke normen en waarden, een uitstekende sfeer, en respect voor elkaar en de omgeving. Door op een veilige, verantwoordelijke en respectvolle manier met elkaar om te gaan, leren wij de kinderen hoe ze zich op een positieve manier staande kunnen houden in de maatschappij. Door het werken aan presentatievaardigheden, samenwerkingsvaardigheden en ICT-vaardigheden bereiden we de kinderen goed voor op de toekomst.

De Rehoboth in Valthermond heeft de ambitie om ieder kind te laten groeien tot een gelukkige, zelfstandige en zelfredzame tiener die kan samenwerken, kritisch kan zijn en uitdagingen aangaat. Dit doen zij vanuit een veilige en respectvolle leeromgeving, met een juiste focus op de basisvaardigheden en met aandacht voor het ontwikkelen van een lerende houding van binnenuit. 

SPEEL en LEER in Veenhuizen: ons aanbod en de visie JIJ en IK is gegroeid door het proces van ontwikkeling van onze samenwerkingsschool. Wij willen samen en veilig, spelen en leren. Wij zijn nieuwsgierig en willen gezamenlijk vormingsonderwijs beleven. Leren en samen leven met wie anders is dan jij en worden wie je bent. JIJ en IK. Gericht op de ontwikkeling tot zelfstandigheid, passend in het heden en toekomstgericht

Het doel op De Holtenhoek in Vries is dat iedere leerling zich ontwikkelt naar zijn/haar mogelijkheden. Voorwaarde voor een optimale ontwikkeling is dat elk kind lekker in zijn vel zit en met plezier naar school gaat. Vandaar dus het motto: presteren met plezier. Leerlingen leren niet alleen van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar. We werken daarom volgens de principes van coöperatief leren. Door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, verhogen we onze eigen kwaliteit. We zijn dagelijks in gesprek over hoe we met elkaar omgaan. We hebben respect voor elkaar en staan open voor elkaars mening en ideeën. We vormen elkaar en de leerlingen tot weerbare wereldburgers. 

Op De Wegwijzer in Westerbork zijn we betrokken, halen we het maximale er uit en kijken we verder. Kinderen leren het meest als ze betrokken zijn bij de leerstof. Betrokken ben je als je geraakt wordt door het onderwerp, je kunt inleven, je de noodzaak om te leren voelt, als de leerstof past bij dat wat je al weet. We werken daarom vanuit de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs: in thema’s en met betekenisvolle activiteiten. We geloven in de kracht van het kind. Daarom willen we ze maximale kansen geven om zich te ontplooien. We zijn nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs en willen weten hoe we dat op een positieve manier kunnen inzetten voor onze kinderen. We stimuleren en inspireren elkaar. We zoeken actief naar aansluiting met de maatschappij. Dat maakt ons onderwijs voor kinderen betekenisvol en echt. 

Jonglaren in Zuidlaren wil een veilig klimaat scheppen, waarbij kinderen zich kunnen ontwikkelen binnen hun mogelijkheden. Wij vinden het belangrijk dat we omzien naar anderen. Op school staan wij daarom regelmatig stil bij belangrijke levensvragen. Onze school werkt vanuit de daltonprincipes zelfstandigheid, effectiviteit/doelmatigheid, samenwerken, vrijheid in gebondenheid en verantwoordelijkheid en reflectie. Wij besteden structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en maken daarbij gebruik van Kanjertraining.

Het Stroomdal in Zuidlaren heeft de visie op onderwijs als volgt verwoord: ‘Leren wat je kunt, worden wie je bent, samen ben je meer’. Kinderen hebben een zelfstandige leerhouding. Ze weten wat ze leren en waarom ze het leren, op een niveau dat bij hen past. Wij hechten waarde aan samenwerkend leren, coöperatieve werkvormen en ouderbetrokkenheid. De wereld om ons heen is belangrijk: de natuur, de mensen en leren in je omgeving.

De Tol in Zuidlaren wil ‘Samen wijs de wereld in’. Op ons kindcentrum willen wij iedere dag de kinderen verder laten groeien tot gelukkige, zelfstandige en wijze wereldburgers. Dit willen wij doen door een goede basis aan te bieden die richting geeft voor hun verdere leven. Wij vinden de sociaal emotionele ontwikkeling een belangrijk onderdeel van deze basis en besteden daar in ons kindcentrum veel aandacht aan. Kinderen ontdekken met zelfvertrouwen hun positie in de wereld en leren hoe ze waardevol naar anderen kunnen zijn.